<< Ga terug

Jeanet Verbij uit Zwartsluis brengt zelfbedacht gezinsspel op de markt

Jeanet Verbij uit Zwartsluis brengt zelfbedacht gezinsspel op de markt
Foto: Bas Wilberink

(door Bas Wilberink)
ZWARTSLUIS - Jeanet Verbij zag het als een missie: een spel maken dat in deze vluchtige tijd van mobieltjes en internet zorgt dat gezinsleden weer écht aandacht en tijd voor elkaar hebben. Bijna een jaar lang werkte ze aan de uitwerking van haar concept. Over ongeveer een maand is het zo ver, ‘WorkThatOut’ is dan te koop.

Het idee voor dit spel ontstond in een drukke periode waarin Verbij geregeld dacht: is dit het nou? “Ik ben nu 48 jaar”, vertelt ze. “Ik heb jarenlang twee kapsalons gehad, momenteel nog één. Maar ik wilde meer betekenen voor de wereld, de wereld een stukje mooier maken. Daar kwam bij dat een tweede kapsalon een blok aan m’n been werd. Ik had geen energie meer, was mijn passie kwijt.”

Verbij ging op ontdekkingstocht naar verborgen talenten. Ze volgde onder andere een cursus bij personal coach Michael Pilarczyk. “Ik kwam erachter dat ik een ideeënbedenker ben”, vertelt ze. “Dat ben ik altijd al geweest, ook in mijn jeugd.”

Met die wetenschap ging ze aan de slag. Ze wilde iets doen met het gegeven dat kinderen geregeld te weinig bewegen en alleen maar achter de tv zitten en computerspellen spelen. “In deze tijden van stress en ongeduld is het ook moeilijk om de balans te houden”, aldus Verbij.

Verbij startte een onderzoek naar wat kinderen missen en kwam uit bij vier pijlers. “Verdieping, aandacht in het gezin, beweging en bewustzijn van wat er speelt in de wereld”, legt ze uit. “Ik ben toen gaan nadenken over hoe ik dat allemaal kon samenbrengen in één spel.”

Een jaar lang stopte Verbij veel tijd en energie in de uitwerking. Daarbij tastte ze ook flink in de buidel. Ze ging de samenwerking aan met een illustrator en vormgever. Een klant van haar kapsalon, tevens oud-journalist, hielp haar met de teksten. Inmiddels is het spel bijna gereed. Momenteel wordt de oplage van duizend stuks geproduceerd.

Het spel bevat vier verschillende soorten kaarten en wordt een jaar lang gespeeld. “Voor iedere maand is er een Gezinskaart”, legt Verbij uit. “Iedereen doet dan mee aan een leuke gezinsopdracht. De Sportkaart is voor om de dag. Er zit bijvoorbeeld ook een springtouw bij het spel. De Denkkaart wordt eens in de week getrokken, zodat je de ander beter leert kennen. Wat daarbij meespeelde, is dat mijn moeder overleed. Ik bedacht me dat ik haar eigenlijk helemaal niet goed kende.”

De Doekaart is voor om de dag. Verbij: “En vooral leuk voor moeders, haha. Dat gaat om huishoudelijke klussen. Als de opdrachten zijn volbracht, krijgt iedereen beloningsmuntjes.”

Die muntjes worden in een buisje gestopt, waarmee gespaard wordt voor doelen. Een volle buis is goed voor een sociale activiteit met de ouders. “Jongens kunnen bijvoorbeeld gaan karten, meisjes gaan shoppen”, legt Verbij uit. “Ze mogen dat zelf kiezen. De aandacht voor elkaar is van fundamenteel belang. Daarnaast wordt het drinken van water en het eten van fruit bij de kinderen gestimuleerd.”

De eerste 43 bestellingen zijn reeds binnen bij Verbij, die haar spel straks verkoopt via de website www.workthatout.nl en vanuit haar huis. Daarbij richt ze haar blik niet alleen op Nederland. “Het spel heeft bewust een Engelse titel, die overigens door mijn dochter is bedacht. Ik zie het groots voor me.”

Het spel is eind juni/begin juli verkrijgbaar voor 44,50 euro. Houd daarvoor de website www.workthatout.nl in de gaten.



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo

Welkom op De Stadskoerier

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement & cookiestatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.



Lees ons privacystatement

Lees ons cookiestatement