<< Ga terug

Orgels in de spotlights op Open Orgeldag in Hasselt

Orgels in de spotlights op Open Orgeldag in HasseltOrgels in de spotlights op Open Orgeldag in HasseltOrgels in de spotlights op Open Orgeldag in HasseltOrgels in de spotlights op Open Orgeldag in HasseltOrgels in de spotlights op Open Orgeldag in HasseltOrgels in de spotlights op Open Orgeldag in Hasselt

(door Gerard Broekroelofs)

HASSELT - De gezamenlijke orgelcommissies van de Grote- en Ichthuskerk in Hasselt hielden zaterdag een Open Orgeldag. De orgels mochten bespeeld worden door liefhebbers. Dat stond gepland van 10.00 tot 16.00 uur.

Ongeveer vijftien bezoekers kwamen om 11.30 uur naar de Ichthuskerk voor het verhaal van Jan Holthuis over de bouwgeschiedenis van het orgel. Daarna legde hij de mogelijkheden van het instrument uit. Evan Bogerd liet vervolgens op het orgel horen hoe die combinaties klinken.

Intussen hadden zich al verschillende organisten uit den lande gepresenteerd om de klavieren te beroeren. Zoals een jongeman uit Vorchten, die des zondags de regio afreist om kerkdiensten te begeleiden met de klavarscribomethode. Er waren dertien aanwezigen die luisterden naar de vrolijke en luidruchtige bewerking van psalm 138 door een jongeheer uit Urk. Alle Smit, organist van de Ontmoetingskerk alhier, speelde een preludium van Bach. Een meneer uit Bedum was door Facebook getipt om hier te komen spelen.

Om 13.30 uur gaf Holthuis zijn visie op het Rudolph Knol-orgel, gebouwd in de roerige periode van de Franse revolutie. Ook hier liet Bogerd horen wat je zoal kunt doen met dit instrument. Hij liet onder andere de tongwerken spreken en horen hoe je van pianissimo naar fortissimo gaat in een improvisatie over 'Wie maar de goede God laat zorgen'. Bij het vrij spelen gaven de gastorganisten 'The Holy City' en de 'Wilhelmus-fantasie' van Jan Zwart ten beste.

Het slotconcert werd door leerlingen van Bogerd en de leermeester zelf uitgevoerd middels een wandeling van de kleine naar de grote kerk. Aalt Leusink speelde een 'Chaconne' van Buxtehude, een soort van variaties op een thema. Het koraal en variatie op Psalm 77 van Margreeth de Jong werd mooi uitgevoerd.

Albert Driessen bracht 'Fantasie en Fuga' van Max Reger, de Bach van de twintigste eeuw, ten gehore. Een moeilijk en luidruchtig stuk, wat hij knap vertolkte. Tenslotte werd de dag afgesloten door de maestro zelf met het 'Merck toch hoe Sterck', variaties van Cor Kee. Daar zat alles in: virtuositeit, frivoliteit en ernst. Aan het applaus te horen waren de twintig luisteraars tevreden.



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo