<< Ga terug

HHM merkt bij toeristen positiviteit over Hasselt

HHM merkt bij toeristen positiviteit over Hasselt
Foto: Bas Wilberink

(door Bas Wilberink)

HASSELT - Het toeristenseizoen 2019 is in volle gang. Dat merken ze ook bij Stichting Hanzestad Hasselt Marketing (HHM), waar tot nu toe 37 (ook steeds meer Duitse) groepen één van de aangeboden themawandelingen of arrangementen hebben geboekt. Dat levert dus veel nieuwe bezoekers op aan Hasselt, waarbij het HHM opvalt dat zij vaak heel positief zijn over de Hanzestad.

Ruim vier jaar is HHM nu actief als ‘promotor van Hasselt’ en organisator van verschillende activiteiten. Waar het in het begin hard aanpoten was om alle kosten gedekt te krijgen, is tegenwoordig ‘alles op de rit’. “Het is nu een stuk relaxter ja”, vertelt Heleen Eenkhoorn. “In het begin was het verrekte moeilijk. Je begint ergens enthousiast aan, maar krijgt ook te maken met allerlei kosten en vaste lasten. Maar we hebben nu genoeg inkomsten, waar overigens niemand van ons zelf wat aan verdient.” Vrijwilliger Geke Moed vult aan: “Wat we verdienen gaat naar het gebouw, partijen waarmee we samenwerken en productontwikkeling.”

Duitse groepen

In totaal twaalf arrangementen en themawandelingen biedt HHM aan, waarvan de Hanzewandeling en de rondvaart met het eigen bootje door de stadsgrachten en op het Zwarte Water de populairste zijn. Het vaartuig is vorige week, na een opknapbeurt, weer te water gegaan. Maar ook de rondleiding door de Grote Kerk is geliefd. Verder zijn er de arrangementen ‘op maat’, waarbij het één en ander naar wens kan worden gecombineerd. Acht gidsen zijn actief voor HHM, waarvan er vier ook Duitssprekend zijn. Geen overbodige luxe, gezien de toenemende aantallen Duitse groepen die bij de stichting aankloppen. De groep vrijwilligers bedraagt in totaal ruim 25.

De Werkplaats, het onderkomen van HHM aan de Kaai, is het startpunt van alle activiteiten, maar ook een ontmoetingsplaats. Bezoekers vinden er onder andere een vaste tentoonstelling van oude gereedschappen. “We krijgen hier geregeld schippers op de koffie, die aan de Kaai hebben aangelegd”, legt Eenkhoorn uit. “De gereedschappen leveren vaak herkenning op, dat is leuk. Met het Euifeest hebben we dit jaar ook weer een expositie van de Hasselter Expressie Klub (HEK). Vorig jaar kwamen daar achthonderd bezoekers op af.”

Hasselter thee en koffie

Een leuk nieuwtje is verder dat HHM met Dick Drost Hasselter koffie en thee op de markt brengt. Deze zijn begin juli verkrijgbaar. Alles bij elkaar probeert HHM haar steentje bij te dragen aan reuring in Hasselt. Of zoals Moed het omschrijft: “De promotie van Hasselt en laten zien wat er in en om de stad leeft.”

Volgens Eenkhoorn bevindt Hasselt zich niet in zo’n negatieve spiraal als vaak wordt gedacht. “Er gebeurt hier best veel.” Dat merkt zij ook aan de reacties van bezoekers aan de stad. “De toerist is positief over wat ze hier allemaal vinden. Ik hoor ze nooit over de leegstand in het centrum of dat er geen Hema is.” Moed vult aan: “Ze komen hier voor de geschiedenis van de oude stad Hasselt. De oudheid is het trekpunt.”

Eenkhoorn: “Daar komt bij dat de Kaai mooi is opgeknapt en de Nieuwstraat is aangepakt. Ook de Hoogstraat volgt binnenkort en de oude Veerpoort wordt weer opgebouwd. Dat zijn allemaal positieve dingen. Aan de andere kant zou het ook geweldig zijn als de panden weer opgevuld worden met leuke winkeltjes, voor de aanwas en de aanblik.”



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo

Welkom op De Stadskoerier

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement & cookiestatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.



Lees ons privacystatement

Lees ons cookiestatement